Wielka Brytania kolejny rok ze wzrostem

Wielka Brytania
Share on facebook
Share on linkedin

Rynek produktów ekologicznych w Wielkiej Brytanii kolejny rok z rzędu notuje wzrost. W roku 2019 tendencja wzrostowa była podobna jak w całej dekadzie. Pomimo bardzo niepewnej sytuacji politycznej i gospodarczej królestwa związanej z Brexitem, produkcja ekologiczna rozwija się a konsumenci chętnie sięgają po produkty z oznaczeniem organic.

Tekst: Michał Nowak

W lutym tego roku Soil Association Certification opublikowało swój coroczny raport Rynku Produktów Organicznych. Wielu ekspertów z przyjemnością czytało dane o Wielkiej Brytanii ponieważ dziewiąty rok z rzędu sprzedaż produktów ekologicznych wzrosła o 4,5% o ogólną wartość szacuje się na 2,45 mld funtów. Natomiast do końca tego roku spodziewane jest osiągnięcie poziomu 2,5 mld funtów.

Istotną kwestią jest fakt, że coraz więcej Brytyjczyków decyduje się na zrównoważone zakupy i wybór produktów ekologicznych. A zainteresowanie jest widoczne nie tylko w tradycyjnych kanałach sprzedaży.

Jak wygląda rynek produktów organicznych w Wielkiej Brytanii

Nie będzie dużym zaskoczeniem fakt, że na wyspach największy udział w sprzedaży produktów ekologicznych mają supermarkety a wartość ta wynosi 64,6%. Co prawda jest to kanał, który odnotował w 2019 najmniejszy przyrost w postaci 2,5%, natomiast nadal plasuje się na pierwszym miejscu.

Największy rozkwit w 2019 roku odnotowała sprzedaż asortymentu ekologicznego w Internecie i dostawa do domu, wzrost sprzedaży wynosił 11,2%. Tegoroczna sytuacja z pandemią koronawirusa z pewnością jeszcze mocniej wpłynie na rozwój tego kanału sprzedaży.

Główne czynniki mające wpływ na sprzedaż w Internecie to: wygoda i wybór. Użytkownicy, którzy cenią sobie oszczędność czasu wolą zrobić zakupy z domu, a przy tym mają mocno rozbudowaną ofertę asortymentową często niedostępną w sklepach tradycyjnych.

Niemniej jeżeli wybieramy się do sklepu i chcemy skorzystać z doradztwa odnośnie kupowanych produktów to pod tym względem sklepy tradycyjne oferują najlepszą obsługę.

Największy sklep internetowy w Wielkiej Brytanii z ofertą produktów ekologicznych – Ocado, widząc zmieniającą się sytuację oraz zachowania konsumenckie zwiększył swój asortyment do ponad 4500 produktów. Takie działanie przełożyło się na wzrost sprzedaży o 12%.

W tym zestawieniu nie możemy zapominać o sklepach specjalistycznych z ekologiczną żywnością, które odnotowały wzrost o 6,5% rdr. Niezależne sklepy wyróżniają się przede wszystkim szerszą gamą produktów z oznaczeniem eko w porównaniu do supermarketów oraz szybciej reagują na zmieniające się trendy na rynku oraz diety. Bardzo często w takich placówkach możemy kupić nowości oraz innowacyjne marki ekologiczne niedostępne w dużych sieciach.

Kanał HoReCa również zanotował wysoki wzrost na poziomie 8,3% a jedna czwarta to zasługa programu Soil Association’s Food for Life Served Here. Tylko w 2019 roku z tego programu przeznaczono 23,2 mln funtów zwiększenie udziału produktów ekologicznych w placówkach żywienia zbiorowego takich jak: szkoły, szpitale i inne miejsca publiczne. Pierwsze takie rozwiązania były stosowane w Skandynawii i przyniosły bardzo dobre efekty.

Badania wśród konsumentów wskazują, że około dwie trzecie ludzi uważa, że ​​przy wyborze restauracji istotne są względy etyczne.

Jeden lider wśród produktów

Jak na Wielką Brytanię było to duże zaskoczenie ponieważ produktem, który odnotował największy wzrost sprzedażowy na poziomie 47% w 2019 roku było wino ekologiczne. Brytyjczycy znani ze swojego upodobania do piwa i mocniejszych alkoholi takich jak gin czy whisky, zainteresowaniem na wino ekologiczne zaskoczyli wszystkich. Obecnie wartość organicznego wina w Wielkiej Brytanii szacuje się na 50 mln funtów i nie widać oznak aby ten segment produktów miał doświadczyć spowolnienia w najbliższym czasie.

Dużym zainteresowanie na wyspach cieszą się płatki zbożowe, różnego rodzaju aromatyzowane herbaty oraz oliwa z oliwek.


Czynniki wpływające na wybory konsumenckie

Nieprzerwanie głównym czynnikiem wpływającym na decyzje konsumenckie to zdrowie. Kupujący produkty ekologicznie coraz częściej zwracają uwagę na ochronę planety i zasobów naturalnych, którzy zwracają uwagę na to z czego wykonane jest opakowanie oraz ślad węglowy produktu.

Coraz większy poziom dobrobytu mieszkańców Wielkiej Brytanii ma wpływ na rozwój innych ekologicznych kategorii.

Naturalny przemysł kosmetyczny przez ostatnie dziewięć lat notował dwucyfrowe wzrosty rdr. W 2019 było to aż 23% co jest trzecim największym wzrostem od 2010 roku.

Wysoki wzrost odnotowano również w segmencie artykułów gospodarstwa domowego, którego wynik jest o 17% lepszy niż w roku 2018.

Stabilne widoki na przyszłość

Rynek produktów ekologicznych w Wielkiej Brytanii rozwija się stabilnie przez ostatnią dekadę. Coraz większe zainteresowanie wśród konsumentów produktami certyfikowanymi napawa optymizmem. Oczywiście tegoroczna pandemia koronawirusa będzie miała wpływ na tegoroczne wyniki, natomiast ja bym się raczej spodziewał dużej różnicy pomiędzy sprzedażą w kanale tradycyjnym a E-Commerce, niż w odpływie klientów i wydatków na żywność i produkty ekologiczne.

Paradoksalnie pandemia może przyczynić się do zwiększenia świadomości dotyczącej dbania o zdrowie i naszą planetę, a co za tym idzie na zwiększenie zainteresowania produktami organicznymi.