BIOEXPO Warsaw targi w czasach pandemii

Share on facebook
Share on linkedin

II edycja targów BIOEXPO Warsaw przypada w okresie trwającej pandemii. O tym jak organizatorzy przygotowali się do tegorocznego wydarzenia i na co mogą liczyć odwiedzający z Katarzyną Drobińską – Dyrektor Grupy Projektów PWE i Agatą Szczepaniak – Dyrektor Projektu BIOEXPO Warsaw rozmawia Marcin Fajerski.

Marcin Fajerski: Pojawienie BIOEXPO Warsaw się na mapie środkowoeuropejskich targów w branży produktów ekologicznych okazało się prawdziwą sensacją! Jak można podsumować minioną edycję targów?

Agata Szczepaniak: W połowie października 2019 roku odbyła się premierowa edycja targów dla branży bio w Polsce. Z pełnym przekonaniem można powiedzieć, że pierwsze Międzynarodowe Targi Żywności i Produktów Ekologicznych BIOEXPO Warsaw odniosły wielki sukces. Takiej imprezy w Polsce jeszcze nie było. W targach wzięło udział blisko 220 wystawców z Polski, Włoch, Niemiec, Holandii, Grecji, Sri Lanki i Bangladeszu oraz 9000 odwiedzających z branży i sektora handlu. Dużą grupę odwiedzających stanowili również kupcy z zagranicy uczestniczący w programie Hosted Buyers, m.in., z Niemiec, Ukrainy, Białorusi, Litwy.  Producenci i dystrybutorzy przedstawili tylko produkty certyfikowane i te przeznczone do produkcji ekologicznej. Ogromnym powodzeniem cieszyła się strefa do rozmów b2b zorganizowana przez głównego partnera targów czyli sieć LIDL,  która poszukiwała dostawców produktów bio do swoich sklepów, nie tylko tych zlokalizowanych w Polsce, ale także zagranicą. W gronie odwiedzających znaleźli się również właściciele sklepów specjalistycznych z całego kraju, przedstawiciele branży żywienia zbiorowego,  a także konsumenci, którzy poszukiwali nowości rynkowych. Spora część wystawy skierowana była do rolników ekologicznych, których również w halach centrum targowego PTAK Warsaw Expo nie brakowało.

Katarzyna Drobińska: Targom towarzyszył Kongres BIOEXPO, podczas którego kompleksowo została podjęta tematyka rolnictwa i żywności ekologicznej, organicznych i naturalnych kosmetyków oraz środków czystości. Eksperci i praktycy  dyskutowali również o zdrowiu, zagrożeniu jakie cywilizacja konsumpcyjna niesie dla naszej Planety i na wiele innych tematów. Wśród prelegentów byli przedstawiciele m.in.: IFOM, SGGW, IMAS International, Ministerstwa Środowiska, Uniwersytetu Warszawskiego oraz przedstawiciele biznesu, mediów czy organizacji pozarządowych.

Pandemia ma ogromny wpływ na cały sektor wystawienniczy i zmusza organizatorów wielu wydarzeń targowych do poszukiwania nowych możliwości rozwoju. Jak organizatorzy targów zamierzają zadbać o bezpieczeństwo uczestników?

Katarzyna Drobińska: W tym roku siłą rzeczy nasze wydarzenie będzie wyglądało nieco inaczej. Wyjątkowa sytuacja i procedury sanitarne związane z COVID-19 narzucają szereg wytycznych na organizatorów targów. Naszym obowiązkiem jest zapewnienie ochrony zdrowia wystawcom i uczestnikom wydarzenia. Pragniemy zapewnić, że nasz ośrodek targowy PTAK Warsaw Expo spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa przewidziane dla organizatorów takich wydarzeń. Jako jedyny obiekt w Polsce dysponujemy powierzchnią ekspozycyjną pozwalającą na jednoczesne uczestnictwo w targach nawet 57 tys. osób dziennie (przy zachowaniu zalecanej przestrzeni 2,5 m2/os.). Dzięki temu nasz obiekt jest w stanie utrzymać wymagane bezpieczne odległości na targach bez szkody dla jakości wydarzenia i komfortu uczestników.

Agata Szczepaniak: Wracając do BIOEXPO Warsaw, przygotowujemy przestrzeń, która zapewni nawet większe niż wymagane przepisami odległości pomiędzy uczestnikami. Przestrzegać będziemy wszystkich aktualnych zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Posiadamy niezbędne oznakowania przypominające o dezynfekcji rąk, zasłanianiu ust i nosa oraz o dystansie między uczestnikami. Zapewnimy maski jednorazowe, wytyczymy niezbędne ciągi komunikacyjne, będziemy monitorować liczbę osób przebywających na hali wystawienniczej i wprowadzimy wymagane oświadczenia o stanie zdrowia. Lista wytycznych jest bardzo długa, ale mamy już doświadczenie w organizacji imprez w czasie pandemii. Od czerwca br. przeprowadziliśmy egzaminy adwokackie i radcowskie oraz targi Warsaw Oldtimer Show, kultowe wydarzenie dla pasjonatów zabytkowej motoryzacji.  Naszym obowiązkiem jest zapewnienie ochrony zdrowia wystawcom i uczestnikom BIOEXPO Warsaw, tak, aby targi były bezpieczną formą spotkań i realizacji celów biznesowych.

  1. Jakich wystawców udało się zaprosić do współpracy przy nadchodzącej odsłonie BIOEXPO Warsaw? Czy nadal można zgłaszać uczestnictwo w targach i dlaczego warto?

Agata Szczepaniak: Tu od razu mogę powiedzieć, że mamy kolejny sukces, gdyż w tegorocznej edycji targów swój udział potwierdziło blisko 250 wystawców  oferujących szeroką gamę produktów, usług i rozwiązań, a wszystko to w jakości BIO, EKO, ORGANIC i naturalnej, FAIRTRADE, DEMETER.

Nasi wystawcy, to dynamicznie rozwijające się podmioty gospodarcze i liderzy rynku, a wśród nich m.in.: Bio Planet, Smak Natury, Farma Świętokrzyska, Eko-Wital, Eco & More,
Eko-Dystrybutor, Dary Natury, Surovital, Merkury, NaturAvena, Bioberry, Eurus, Bonus Plus czy Carrefour.

Mimo obecnej sytuacji i różnych obaw dotyczących wystawiennictwa w ostatnich kilku tygodniach do grona wystawców dołączyły kolejne firmy z Włoch, Czech, Ukrainy, Hiszpanii, Węgier.

Wszystkie miejsca zostały wysprzedane!

Jakiej frekwencji gości można spodziewać się w b.r.? Czy wśród nich nie zabraknie profesjonalistów?

Katarzyna Drobińska: Międzynarodowe Targi Żywności i Produktów Ekologicznych to spotkanie, które odbywa się od czwartku do soboty (8-10.10.2020) co od razu definiuje nas jako wydarzenie B2B. Stawiamy na obecność biznesu, pośród zwiedzających będą przede wszystkim profesjonaliści. Targi BIOEXPO Warsaw będą jedyną w tym roku szansą na spotkanie tak szerokiej gamy przedstawicieli branży w jednym miejscu. Jeśli ktoś jest związany z sektorem BIO nie może pominąć naszego wydarzenia. Od początku września prowadzimy aktywną rejestrację odwiedzających i na chwilę obecną mamy już ponad 4 tysiące zarejestrowanych gości, taka liczba rokuje bardzo dobrze. Biorąc pod uwagę fakt, że pojawił się nieoczekiwany element – COVID-19 – jest to bardzo dobry wynik pozwalający prognozować, że frekwencja na BIOEXPO 2020 będzie porównywalna do ubiegłego roku .

Co może zachęcić właścicieli sklepów specjalistycznych i kadrę menedżerską do udziału w zbliżających się targach BIOEXPO Warsaw?

Agata Szczepaniak: Po pierwsze, oczywiście rekordowa liczba wystawców z certyfikowanymi produktami we wszystkich naszych strefach tematycznych (żywność, kosmetyki, środki czystości, środki ochrony roślin, opakowania i artykuły użytku codziennego).

Katarzyna Drobińska: Drugim bardzo ważnym elementem targów jest bogaty program merytoryczny w formie Kongresu BIOEXPO, który, już po raz drugi, przygotowaliśmy wspólnie z Polską Izbą Żywności Ekologicznej. Pracujemy nad nim od kilku miesięcy skupiając się na niezależnej jakości, która dla nas, organizatorów ściśle branżowych targów, jest absolutnym priorytetem. Tegoroczne panele dyskusyjne poświęcone będą warunkom rozwoju i tendencjom na rynku BIO w Polsce, jego szansom, barierom oraz kanałom dystrybucji. Prelegenci nawiążą również do najnowszych badań, czystej etykiety, a także jakości żywności ekologicznej. Swoje specjalne miejsce podczas Kongresu będzie miał również marketing w kontekście innowacyjnych metod promocji, aktualnych trendów oraz dobrych sprawdzonych praktyk.

Agata Szczepaniak: I po trzecie fakt, że nasze wydarzenie będzie jedynym spotkaniem rynku BIO, daje właścicielom sklepów specjalistycznych oraz kupcom z branży FMCG i HoReCa niepowtarzalną okazję do odbycia spotkań w formule face to face.

Jaki wpływ miała pandemia COVID-19 na handel produktami ekologicznymi w Polsce?

Katarzyna Drobińska: Najnowsze badanie konsumenckie pokazuje, że pandemia miała znaczący wpływ na wszystkie zakupy Polaków, nie tylko produktów ekologicznych. Trendy w handlu, które wyraźnie wybiły się w ostaniem półroczu to: zakupy w sieci, „Click and collect” jako najpopularniejsza forma dostaw oraz poszukiwanie bardziej zrównoważonych rozwiązań w zakresie opakowań produktów, mam tu na myśli możliwość recyclingu czy wielokrotność użytkowania.

Agata Szczepaniak: Badania również pokazują, że Polacy częściej sięgają po BIO produkty, bo kwestie zdrowotne i bezpieczeństwo w okresie pandemii stały się dla nas zdecydowanie ważniejsze. Dodatkowo logo zielonego liścia znacznie przyspiesza podejmowanie decyzji zakupowych przez co czas spędzony w sklepie jest krótszy. Zaczęliśmy też częściej gotować w domach przez co otwieramy się na nowe produkty i marki.

Mimo, że produkty bio są droższe Polacy wybierają je, bo chcą mieć pewność, że kupują artykuły wysokiej jakości, co gwarantuje certyfikat ekologiczny. Wzrosła także sprzedaż suplementów witaminowych, mineralnych i superfoods, której powodem jest chęć poprawienia kondycji i odporności organizmu.

Jak można ocenić kondycję branży produktów ekologicznych w Polsce na podstawie opinii uczestników tego rynku? Jak będzie się on rozwijał w perspektywie nadchodzących lat?

Agata Szczepaniak: Na przestrzeni ostatnich kilku lat polski sektor bio bardzo się rozwinął i umocnił. Eksperci oceniają, że wartość rynku żywności ekologicznej w Polsce wynosi ok. 800 mln zł i w następnych latach będzie rosła średnio o 15-20%. Poza tym, jak już wielokrotnie zaznaczałam w moich wypowiedziach dotyczących branży ekologicznej, targi są zwierciadłem branży. W związku z tym wzrost liczby wystawców o blisko 15% w stosunku do ubiegłego roku oraz sprzedanej powierzchni wystawienniczej o 30% to jest bardzo dobra prognoza dla branży i pokazuje jej siłę.

Katarzyna Drobińska: Co więcej, zarobki Polaków mimo pandemii, w najbliższych latach będą rosły, a co za tym idzie będzie nas stać na droższe produkty. Jednocześnie możemy również przewidywać, że różnica w cenach między artykułami w jakości bio a konwencjonalnymi odpowiednikami będzie malała (tak się dzieje w innych krajach europejskich, gdzie bio stanowi już dużo większy odsetek rynku).

Moim zdaniem również więcej producentów z zagranicy będzie chciało wejść na polski rynek, ponieważ widzi w naszym kraju nowy, duży potencjał.

Katarzyna Drobińska – Dyrektor Grupy Projektów PWE

Agata Szczepaniak – Dyrektor Projektu BIOEXPO Warsaw